شنبه 28 مرداد 1396   21:05:43
 
در گفت و گو با رییس مرکز خدمات مشاوره ای صنعت نفت مطرح شد؛
مرکز خدمات مشاوره ای، ضامن ایجاد سلامت روانی کارکنان صنعت نفت

مشاوره در جایگاه دانش بشری، تعاملی است عاطفی و عقلانی بین مراجعه کننده و مشاور که در جریان آن به شخص مراجع کمک می شود تا پس از شناخت شرایط خویش و کسب مهارت ها و گسترش توانائی های شخصی در انطباق و سازگاری با محیط اجتماعی، تصمیمات معقول و مقبولی بگیرد و در زندگی فردی و اجتماعی شیوه ای را برگزیند که با رغبت ها و استعدادهایش هماهنگ باشد.


مرکز خدمات مشاوره ای صنعت نفت به عنوان یکی از بازوهای کمکی در حوزه منابع انسانی همواره سعی دارد تا با ایجاد سلامت روان به وسیله پیشگیری، کنترل، تشخیص زودرس بیماری های روانی، پیشگیری از عوارض ناشی از برگشت بیماری های روانی و ایجاد محیط سالم برای برقراری روابط صحیح انسانی، فضایی امن ایجاد کند تا کارکنان خدوم صنعت نفت با آرامش روانی بیشتری بر انجام وظایف خود همت گمارده و به ایفای نقش خود بپردازند.
این امر بهانه ای شد برای گفت و گو با سید مهدی میرشریفا، رئیس مرکز خدمات مشاوره ای صنعت نفت که در ادامه آمده است

-          لطفا مرکز خدمات مشاوره ای شرکت ملی نفت ایران را معرفی و مختصری از تاریخچه آن بگویید.
در سال 1375، ریاست جمهوری دستور المللی را به سازمان ها و شرکت های دولتی، برای تاسیس مراکزی که بتواند به مسائل جوانان و خانواده های آنان رسیدگی کند اعلام کرد که بر این اساس در سال 1376، هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران، این دستور العمل را به صورت مصوبه اجرایی در آورد و این مرکز خدمات مشاوره ای شکل گرفت.
مرکز خدمات مشاوره ، از شهریور ماه سال 1386 در باشگاه شماره یک صنعت نفت مستقر شد و کار خود را با تعدادی اندکی از کارشناسان که همگی از کارکنان رسمی نفت بودند آغاز کرد.
این مرکز از ساعت 4 تا 8 بعد ازظهر آماده ارائه خدمات به مراجعه کنندگان بود اما با گذشت زمان و افزایش ضرورت مشاوره، و از طرفی چون دسترسی کارکنان به باشگاه تا حدودی مشکل بود، در سال 1380 پیشنهاد جابه جایی و انتقال آن به مرکز شهر به مدیریت سازمان مطرح شد که مورد تصویب قرار گرفت و از سال 1381 به میدان هفت تیر انتقال پیدا کرد.
با گذشت زمان فعالیت های این مرکز از لحاظ کیفی گسترش پیدا کرد و از کارشناسان با تجربه که در رشته های مختلف صاحب تجربه و تخصص بودند استفاده کردیم که استقبال خوبی از طرف کارکنان و خانواده هایشان به عمل آمد.
-          آیا ین مرکز خدمات مشاوره شعبه دیگری هم دارد؟
هم اکنون افزون بر اینمرکز، چند مرکز مشاوره ای دیگر هم داریم، یعنی با توجه به نیاز و دستور مدیریت، خدمات مشاوره خود را به سایر مراکز شهرستان ها و مراکز عملیاتی  نیز ارائه می دهیم.
گفتنی است که شرکت پایانه های صادرات مواد نفتی در جزیره خارگ و شرکت گاز بید بلند در آغاجاری از خدمات این مرکز بهرهمند می شود؛ همچنین مرکز مشاوره مجمع صنعت نفت در اصفهان نیز راه اندازی شده که به صورت مستقل فعالیت می کند.
-          آیا قصد گسترش فعالیت خود را در سایر مراکز عملیاتی دارید؟
البته، درصدد این هستیم که با توجه به نیازمندی هایی که در سایر شهرستان ها و مناطق عملیاتی وجود دارد، فعالیت خود را گسترش دهیم، به عنوان مثال این مرکز در عسلویه و منطقه ویژه، دوره های آموزشی برگزای میکند که نتایج و بررسی ها نشان می دهد که مؤثر و مفید بوده است.
-          آیا این مرکز هم اکنون زیر مجموعه نفت به شمار می رود؟
مرکز خدمات مشاوره ای نفت از سال 1383 ساختار سازمانی خود را دریافت کرده و به بدنه شرکت ملی نفت  ایران وصل شده است و در واقع زیر مجموعه امور اداری و توسعه منابع انسانی به شمار می رود.
-          در مورد حوزه های فعالیت این مرکز خدمات مشاوره ای بیشتر توضیح دهید.
این مرکز، در سه حوزه پیشگیری، درمان و پیگیری فعالیت می کند.
در حوزه پیشگیری، آموزش ها و برنامه هایی داریم تا افراد درگیر مشکلات روانی نشوند که معمولا این کار از طریق تکثیر جزوه و سی دی، بسته های آموزشی و ارائه اطلاعات از طریق سایت اینترنتی انجام می شود به گونه ای که تمامی کارکنان بتوانند از منابع حوزه های روانشناسی بهره مند شوند ضمن اینکه اگر سوالی هم داشته باشند می توانند مطرح و پاسخ خود را دریافت کنند.
راه اندازی سیستم مشاوره تلفنی نیز از مواردی است که در زمینه پیشگیری مورد استفاده قرار می گیرد.
در حوزه درمان نیز با استفاده از توان متخصصان در رشته های مختلف مثل مشاوره خانواده، ازدواج، تحصیلی، حقوقی، کودکان استثنایی، روانشناسی بالینی و روانشناسی تربیتی، نیازمندی های کارکنان و خانواده های آنها را مرتفع می کنیم.
در حوزه پیگیری که بسیار هم مهم است، مسائل کارکنان  در حوزه های فردی و سازمانی پیگیری می شود و تا زمانی که مشکل آنها حل نشوند آنها را به حال خود رها نمی کنیم.
-          پس پیگیری مسائل و مشکلات کارکنان و رها نکردن آنها به حال خود نشان می دهد که سلامت روانی کارکنان مورد توجه شرکت ملی نفت ایران است و این مسئله سبب دلگرمی کارکنان می شود.
قطعا همین طور است و این یکی از تجربه های موفق مرکز خدمات مشاوره است؛ موضوع دیگر محرمانه بودن تمامی مسائل مربوط به مراجعه کنندگان است که توجه به این دو مقوله از سوی این مرکز با حساسیت دنبال می شود.
-          جایگاه آموزش در این سازمان کجاست؟
به طور قطع آموزش، زیر بنای مشاوره است، کارشناسان ما در مرکز در جای خود ننشسته اند تا به آنها رجوع شود بلکه خود پیش قدم شده و در سازمان ها حضور پیدا می کنند و با استفاده از امکانات محل کار، کلاس های آموزشی و جلسات پرسش و پاسخ برگزار و مطالب کاربردی روانشناسی را مطرح می کنند و این یکی از ابتکارهای این مرکز خمات مشاوره ای به شمار می رود.
اصولا، وقتی بحث آموزش پیش می آید، بسیاری از کارکنان رغبتی برای رفتن به محل آموزش ندارند ولی این طرح آموزشی خیلی مورد استقبال کارکنان قرار گرفته است.
-          آیا حضور مستقیم کارشناسان در محل سازمان، در شعبه های دیگر هم انجام می شود؟
در جاهایی که این مرکز، دفترنمایندگی دارد، سه فرایند پیشگیری، درمان و پیگیری انجام می شود و این جلسات دایر است اما در مناطقی مثل عسلویه که دفتر ندارد برگزاری کلاس های آموزشی به صورت دوره ای در دستور کار است و معمولا در حاشیه جلسات، مشاوره های خصوصی هم انجام می شود.
-          کارکنان می توانند راحت به مشاوران این مرکز اعتماد می کنند؟
قطعا، کار ما این است که ابتدا به صورت آموزشی وارد می شویم و ذهن افراد را باز می کنیم و نگرش شان را تغییر می دهیم و بعد می بینیم که رفتارشان تغییر می کند.
-          آیا این مرکز مشاوره فقط به خانواده های نفت خدمات ارائه می دهد یا خیر؟
چون مجوز اولیه تاسیس این مرکزاز سازمان ملی جوانان کسب شده، مکلف هستیم که به  تمام اقشار جامعه خدمات ارائه دهیم، هزینه هایی هم که دریافت می شود برای خودکفایی مرکز مورد استفاده قرار می گیرد از این رو می توان گفت که افراد عادی هم در این مرکز می توانند مشاوره شوند.
-          فعالیت های این مرکز تا چه اندازه در بهبود و ارتقای سلامت روانی کارکنان مؤثر است؟
فلسفه وجودی این مرکز بر اساس این اصل استوار است که مسائل و آلام کارکنان را کاهش بدهد. یکی از سیستم هایی هم که به تازگی به منظور افزایش سطح آگاهی کارکنان راه اندازی شده، اطلاع رسانی به کارکنان از طریق سیستم E-ORG است که هر ماه مجله های آموزشی با موضوع های مختلف در دسترس کارکنان قرار می گیرد.
-          چه برنامه هایی تا پایان سال در دست اجرا دارید؟
افزون بر مواردی که ذکر شد، فعالیت های پژوهشی نیز در دست اجرا است که باید تا پایان سال به مسولان امور اداری تحویل و گزارش داده شود.
یکی از مباحث پژوهشی، پژوهش نیم رخ روانی کارکنان از بعد خانواده است یعنی قصد داریم کارکنان را در سه حوزه کاری بررسی کنیم که از جمله می توان به بررسی وضعیت کارکنان شرکت ملی حفاری، شرکت ملی مناطق نفخیز جنوب( به صورت نمونه گیری) و کارکنان ستادی تهران اشاره کرد.
در این پژوهش، 18 شرکت و مدیریت تعریف شده است؛ پس از جمع آوری اطلاعات به بررسی مسائل و مشکلاتی که می توانند سبب بروز مسائل روانی شود پرداخته می شود تا در نهایت راه حل عملی در این زمینه حاصل شود؛ این پروژه پژوهشی تا تا پایان امسال به اتمام می رسد.
همچنین این مرکز خدمات مشاوره ای فعالیت عمده ای همچون مشاوره فردی، گروهی، سمینار و سخنرانی، مشاوره غیر حضوری از طریق ارسال نامه و یا تماس تلفنی و اینترنتی، توسعه سایت اینترنتی و پاسخ به سوالات کاربران، ایجاد دفاتر در مناطق عملیاتی، مشاوره در سازمان، مددکاری و پیگیری را در هر سال در دستور کار دارد و امید است که بتوانیم فرهنگ مشاوره را در تمامی سازمان ها نهادینه کنیم.
-          همانطور که می دانید اشتغال در طرح اقماری ممکن است باعث بروز مشکلات خانوادگی و همچنین اختلال در امور تربیتی، تحصیلی، مدیریت خانواده و روابط عاطفی و روانی شود. به نظر شما مشاوره آنها می تواند سبب رفع این مشکلات شود؟
کسانی که با مشکل جدی رو به رو نیستند می تواند از طریق مطالعه جزوه ها و بسته های آموزشی بهبود پیدا کنند و مشکلات خود را رفع کند که به این می گویند توانمند سازی از طریق آموزش، اما وقتی کارکنان با مشکلات جدی دست به گریبان باشند دیگر تنها آموزش کافی نیست، اینجاست که کارشناسان در امر مشاوره مداخله می کنند و با پیگیری های خود سعی در رفع مشکل می کنند؛ به عنوان مثال کارکنانی که به صورت اقماری مشغول فعالیت هستند ممکن نگران تحصیل فرزندان و سلامتی خانواده ها یشان باشند که به تبع این نگرانی در سلامت روانی  و کاری آنها تاثیر گذار است.
طرحی که هم اکنون در دست اجراست و با مسولان شرکت ملی حفاری در حال همکاری هستیم به این موضوع می پردازد؛ شرکت ملی حفاری به عنوان شرکت مادر در صنعت نفت دارای کارکنانی است که بیشتر در مناطق عملیاتی و به دور از خانواده در حال انجام وظیفه هستند و به تبع ممکن است با مشکلات روحی و روانی دست به گریبان شوند؛ از این رومرکز خدمات مشاوره، به منظور انجام پژوهش، به زودی تعدای از کارشناسان خود را به اهواز، مناطق  عملیاتی و دکل های حفاری اعزام می کند.
حضور کارشناسان مشاوره و ارتباط با کارکنان این شرکت در مناطق عملیاتی می تواند سبب آشنایی آنها با مشکلات و مسائل آنها شود و به خانواده های آنها در تهران و شهرستان کمک کند.
کلام آخر!
از همه مدیران و مسولان تقاضا دارم که ما را بپذیرند تا بتوانیم برای آنها یک بازوی کمکی در حوزه منابع انسانی باشیم و از سویی تقاضا دارم که همه مسئله روانشناسی سازمانی را جدی بگیرند.

گفت و گو: فروغ گشتاسبی



عكس هاي مرتبط :
کلمات کليدي
سید مهدی میر شریفا، مرکز خدمات مشاوره ای نفت
بیشتر
 
 
تعداد بازديد اين صفحه: 18511
  مقاله   گزارش   گفت‌وگو   یادداشت
 


 

خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (niocguest)


مجری سایت : شرکت سیگما