دوشنبه 5 آبان 1399   01:26:28
14:201399/7/27
پایان عملیات جابه‌جایی دکل خلیج فارس با صرفه‌جویی قابل توجه در زمان و هزینه

کاهش ۶۵ درصدی زمان عملیات جابه‌جایی دکل حفاری خلیج فارس (مورب) در میدان نفتی ابوذر واقع در آب‌های خلیج فارس نسبت به میانگین دوره‌های گذشته، صرفه‌جویی بیش از ۳۰ میلیارد تومانی به همراه داشته است.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی نفت ایران، رئیس نظارت برعملیات حفاری شرکت نفت فلات قاره ایران گفت: عملیات جابه‌جایی دکل حفاری خلیج فارس (مورب) که از روز هشتم شهریورماه آغاز شده بود، روز گذشته (شنبه، ۲۶ مهرماه) با موفقیت پایان یافت و جابه‌جایی این دستگاه حفاری طی ۵۰ روز به پایان رسید.

شهاب بسطامی افزود: میانگین زمان پنج بار عملیات جابه‌جایی دستگاه حفاری خلیج فارس، ۱۴۱ روز بوده که با تلاش‌های انجام‌شده این میزان معادل ۶۵ درصد کاهش داشته است و این مهم، به معنای صرفه‌جویی بیش از ۳۰ میلیارد تومانی است. کمترین زمان جابه‌جایی ثبت‌شده برای عملیات جابه‌جایی دکل خلیج فارس حدود ۱۰۰ روز بوده که در رکورد جدید، ۵۰ روز نسبت به رکورد پیشین بهبود یافته است.

رئیس نظارت بر عملیات حفاری شرکت نفت فلات قاره ایران عنوان کرد: این مقدار بهبود در زمان جابه‌جایی، حاصل کار گروهی و تلاش جمعی همکاران اداره حفاری در مناطق عملیاتی و ستاد تهران، عملیات دریایی، منطقه عملیاتی خارک و تلاش بی‌وقفه کارکنان شرکت ملی حفاری است که با برنامه‌ریزی دقیق در به‌کار گرفتن توان لجستیکی موجود، فشرده کردن حجم فعالیت‌ها و تمهیدات لازم برای استقرار حداکثر نیروهای عملیاتی در محل و به‌کارگیری حداکثر توان آنها به ثمر رسید.

بسطامی در توضیح مشخصات دکل حفاری خلیج فارس و تفاوت آن با دیگر دستگاه‌های حفاری گفت: دستگاه حفاری خلیج فارس از نوع PLATFORM RIG است که صرفاً برای کار روی سکوهای دریایی خاص با چاه‌های مورب (SLANT) طراحی شده است. به‌طور کلی این دستگاه از دو قسمت دکل حفاری (و اجزای متعلق به آن) و کمپ مسکونی (شامل چهار طبقه) تشکیل می‌شود که با توجه به محدودیت فضای سکوها، چیدمان اجزا و کامپوننت‌های دستگاه به‌صورت بسیار فشرده انجام می‌گیرد و عامل ایجاد محدودیت در انجام عملیات حفاری چاه‌ها و جابه‌جایی دستگاه است. برای جابه‌جایی دکل حفاری یادشده، به دلایل محدودیت توان جرثقیل و فضای سکو، ابتدا در مبدا، عملیات از هم باز کردن (DISMANTLE) کامل اجزای هر بخش آغاز و همزمان بارگیری آنها روی شناور انجام شد و در ادامه پس از انتقال اجزا به سکوی مقصد، با چیدمان به ترتیب از آخر به نخستین قسمت‌های از هم باز شده، به پایان رسید که با توجه به وزن زیاد اغلب اجزا (که وزنی در حدود ۳۰ تا ۳۵ تن دارند) باید جابه‌جایی با رعایت کامل نکات ایمنی و دقت فراوان انجام شود.

2/30431

منبع: روابط عمومی شرکت نفت فلات قاره ایران


کلمات کليدي
دکل حفاری خلیج فارس، شرکت نفت فلات قاره ایران، میدان ابوذر
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ
بيشتر
اخبار مرتبط
پیشرفت پروژه نوسازی سکوهای درود به ۸۰ درصد رسید
اجرای پروژه DCS در کارخانه‌های ابوذر A و B خارک
استقرار سامانه مدیریت انرژی در منطقه سیری
  • 1399/7/28 دوشنبه استقرار سامانه مدیریت انرژی در منطقه سیری
    براساس الزام‌های قانونی در حوزه مهندسی و برنامه‌ریزی انرژی از جمله قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی، استقرار سامانه مدیریت انرژی مبتنی بر استاندارد ISO 50001 در سه بخش صنعت، ساختمان و حمل‌ونقل در پایلوت منطقه سیری شرکت نفت فلات قاره با موفقیت طراحی و پیاده‌سازی شد.
نظرات
متن
موارد زير اختياري مي باشد
نام
سن
پست الكترونيك
شهر
كشور
متنی که در تصویر می بینید عینا تایپ نمایید