سه‌شنبه 21 مرداد 1399   12:19:51
13:521399/4/23
معرفی روش انتخاب مغزه مناسب برای آزمایش های ویژه سنگ مخازن نفتی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی نفت ایران، کارشناسان شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب روشی جامع برای انتخاب نمونه های مناسب مغزه جهت آزمایش های ویژه سنگ مخازن نفتی معرفی کردند. متن مقاله علمی ارائه دهندگان این روش به زبان انگلیسی توسط انتشارات Elsevier  و در مجله علمی Perroleum Research چاپ شده است.

آزمایش های ویژه سنگ (SCAL) و اطلاعات منتج از آنها از اهمیت فراوانی در شبیه سازی و مدل سازی مخازن نفتی برخوردار است. همچنین اخذ این اطلاعات با زمان و هزینه زیادی همراه است. با این وجود، تا پیش از این روشی همه جانبه و یکپارچه جهت انتخاب نمونه های مناسب برای این آزمایش ها منتشر نشده و منابع علمی کنونی نیز بسیار محدود است.

به تازگی روش جامع، واحد، علمی و دقیق به منظور انتخاب نمونه های مناسب مغزه جهت آزمایش های ویژه سنگ مخازن نفتی توسط سه نفر از کارشناسان اداره مهندسی نفت (مدیریت امور فنی) شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب و دو همکار دیگر منتشر شده است. این روش به مهندسان مخازن و کارشناسان زمین شناسی این قابلیت را می دهد که برای مخازن تحت سرپرستی خود بهترین نمونه های سنگی را جهت انجام آزمایش های ویژه سنگ انتخاب کنند.

اساس این روش، دسته بندی سنگ ها بر اساس خواص استاتیک و دینامیک جریانی بوده و عوامل مختلف مخزنی، زمین‌شناسی، آزمایشگاهی، آماری و پتروفیزیکی را نیز لحاظ می کند. در این مقاله همچنین عملکرد مناسب روش پیشنهادی در یکی از مخازن پیچیده و کربناتی ایرانی نشان داده شده است.

ارائه دهندگان این روش دکتر ابوذر میرزایی پیامن، سید رضا اسداله پور و هادی صبوریان جویباری از کارشناسان فنی و پژوهشگران حوزه مهندسی سنگ و شبیه سازی مخازن بوده که تاکنون روش های متعددی را در این حوزه وسایر زمینه‌ها در سطح بین‌المللی چاپ و منتشر کرده‌اند.
علاقه‌مندان می‌توانند این مقاله را از آدرس اینترنتی https://doi.org/10.1016/j.ptlrs.2020.06.003 دریافت کنند.

1/21521